-
Lanserer matematikkplattform i Saudi-Arabia
-
Henter 300 millioner til vekst
-
Teknologisk gjennombrudd
-
Nye angrep mellom USA og Iran
-
Norges Bank vil styrke betalingsberedskapen
-
Tror rentehoppet kommer til høsten
-
Eide om Iran-angrep: Fortsatt håp om fred
-
Kraftig prisfall på brus og kaffe – prishopp på pærer
-
Belfast i harnisk etter bestialsk halshogging
-
Nasdaq falt etter ny AI-skrell, men markedet hentet seg inn fra bunnen
-
Trump varsler svar etter helikopterdrama
-
Anthropic lanserer kraftig KI med sperrer
-
Dyrtidssommer for halve Norge
-
Frp sikrer flertall for Høyres havvindforslag – vekker harme
-
NHO-bedriftene ser mørkere på høsten
Unio, Akademikerne og YS enige med staten – LO mekler videre
Unio, Akademikerne og YS er enige med staten om lønnsoppgjøret. LO mekler videre, opplyser regjeringen.
– Staten har kommet til enighet med Akademikerne, Unio og YS Stat om nye hovedtariffavtaler og et oppgjør på 4,4 prosent, som er i tråd med rammen i frontfaget. Oppgjøret gir grunnlag for reallønnsvekst til alle, skriver regjeringen på sine nettsider.
Partene – med unntak av LO – kom til enighet ti timer på overtid.
Dette er et hovedoppgjør, hvor partene i staten forhandler om økonomi og alle elementene i hovedtariffavtalen.
Ikke enige om likelydende avtaler
Statens hovedkrav ved inngangen til årets forhandlinger var likelydende hovedtariffavtaler. Det var det ikke mulig å komme til enighet om i årets oppgjør.
Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung (Ap) understreker at staten også vil sikre lønnsutviklingen til alle ansatte i staten.
– Nå har vi lyktes med å få på plass en avtale med tre av partene som gir grunnlag for reallønnsvekst, og som er i tråd med rammen i frontfaget. Det er jeg godt fornøyd med, sier hun.
I avtalen med Akademikerne, Unio og YS Stat skal partene lokalt fordele hele den disponible rammen på 2,7 prosent.
Staten er fortsatt i mekling med LO Stat.
Lokale forhandlinger
– Vi hadde to krav i dette oppgjøret: Å forsvare og videreutvikle tariffavtalen vår, og å sikre medlemmene reallønnsvekst. Når vi ble enige med staten, er det fordi resultatet på begge disse områdene er akseptabelt, sier Unio stats forhandlingsleder Steinar A. Sæther.
Unio har siden 2022 hatt en egen tariffavtale med staten, sammen med Akademikerne. Hovedprinsippene i denne avtalen videreføres, men nå er også YS tilsluttet samme avtale, ifølge en pressemelding fra Unio.
– Vi har fått gjennomslag for å beholde tariffavtalen vår med lokale forhandlinger. Det er det beste verktøyet for at utdanning skal gi uttelling, og for at virksomhetene skal kunne konkurrere om høyt utdannede, sier Christer Wiik Aram, fungerende leder for Akademikerne stat.
LO fortsetter meklingen
Poenget med reallønnsvekst og at alle tillegg skal fordeles i lokale forhandlinger, er også viktig for YS Stat.
– Vi har fått et resultat vi er fornøyd med, sier YS Stat-leder Jens B. Jahren.
Natt til fredag ble en storstreik i kommunene avverget. Flere timer senere kom også partene i Oslo kommune til enighet. Etter den delvise enigheten i statsoppgjøret gjenstår kun LOs del av dette.
Nylige artikler
Sensor fungerte feilfritt i seks måneder
Nye angrep mellom USA og Iran
Norges Bank: Trenger mer robust betalingssystem – kontanter viktig
Sjeføkonomer splittet om Norges Banks neste trekk
Bunnfiske i Magnora: Rekyl eller nytt ras?
Eide om Iran-angrep: Fortsatt håp om fredsavtale
Kraftig prisfall på brus og kaffe – prishopp på pærer
Mest leste artikler
Desert Control-aksjen kan stige 600–700 %: derfor peker piloter, USA og vannkrise mot reprising
Ukens aksje: Kan stå foran ny oppgangsfase
GastroRoyal vokser kraftig med premiumkjøtt og gratis hjemlevering
Ukens aksje: Kan bli et nytt forsvarscase på Oslo Børs
Bergen Carbon Solutions kan løftes av forsvar, batterier og strategisk autonomi
Bitcoin i krise: ETF-salg, likviditetstørke og tvil om digitalt gull
Desert Control kan hente 140 millioner med kun 40 prosent utvanning