Nyheter
(+) Skida: Fra skjerm til stup – og et investeringscase?
Da jeg tilfeldig oppdaget Skida på Folkeinvest i forrige uke, var det en spennende idé på skjerm. To dager senere, i Jotunheimen, fikk jeg erfare hvor mye en app faktisk kan bety når marginene er små og mørket faller. Denne kombinasjonen av personlig erfaring og en gryende nysgjerrighet på investeringsmulighetene fikk meg til å ta kontakt med gründeren bak appen.
Det er lett å bli blendet av storslåtte visjoner og glitrende presentasjoner på investeringsplattformer. Men det er først ute i felten at teknologi virkelig settes på prøve.
På vei mot en fjellhytte i Skagadalen, med toppturski på beina og mørket rundt oss, visste vi at et stup ventet et sted foran. Vi hadde tunge sekker, kalde hender og kun hodelykter som lyste opp noen meter. Med Skida-appen på telefonen fikk vi opp et 3D-kart som viste terreng, fargekoder og stup. Og ikke minst hvor vi burde gå for å komme trygt forbi.
Det var overraskende intuitivt å navigere denne gangen.
Appen viste oss at vi måtte opp 200 høydemeter for å unngå risikoen. Da vi endelig kom frem til hytta, var det klart for meg: Denne appen hadde gjort en forskjell.
— Det var ganske kult å trykke på 3D-funksjonen og se hele stupet markert i rødt, forteller jeg til Bjarte Olsen, gründeren bak Skida, et par dager senere.
Vanligvis sjekker vi Varsom-appen. Men det krever at du har litt erfaring med å lese kart og tolke linjer i terrenget. I minusgrader, spesielt i mørket, er det ikke alltid tid eller overskudd til å stå lenge og finne ut av detaljer. Du må ta raske avgjørelser. Og det må være enkelt å se hvor det er trygt å gå.
— Det var veldig tydelig at vi burde legge oss høyere. Og det fungerte. Vi kom trygt frem, uten dramatikk, sier jeg til Bjarte.
Fra personlig frustrasjon til digital løsning
Bjarte Olsen kjente selv på utfordringen med å ferdes trygt i fjellet. Som sørlending uten fjellvante gener, oppdaget han raskt hvor vanskelig det kan være å finne trygge ruter – spesielt på topptur på ski.
— Det var mangel på erfaring som gjorde at jeg begynte å tenke på dette, sier Olsen.
Han tilføyer:
— Jeg har jobbet med IT og digitalisering i mange år. Da jeg selv ville opp på større fjell, oppdaget jeg at det ikke fantes gode digitale løsninger for trygg ferdsel i fjellet. Guidebøker og blogger er ofte utdaterte eller dekker kun små områder. De fleste apper er laget for alt mulig – ikke for topptur og skredterreng.
Han begynte å grave i teknologien og så at det fantes åpne data, men ingen som virkelig løste behovet for fjellfolk på ski. Da NVE i 2023 bestemte seg for å ikke publisere turforslag via Varsom, følte Olsen og teamet at tiden var inne for å satse.
— Vi startet utviklingen i januar 2024 og lanserte til påske i Norge. Responsen var overveldende. 3000 brukere på to måneder, helt uten markedsføring, sier Olsen.
Markedet vokser – men er det plass til Skida?
Markedet for topptur og ferdsel i skredterreng vokser raskt. Ifølge amerikanske og europeiske bransjetall ferdes over 7 millioner mennesker i slike områder hvert år. Markedet vokser med 6–10 % årlig.
Skida har allerede over 10 000 turforslag i flere land og har i dag over 13.000 brukere.
— Det norske markedet er for lite til å bygge en lønnsom virksomhet. Rundt 200 000 mennesker ferdes i skredterreng i Norge årlig, men det er internasjonalt vi må vokse, forklarer Olsen.
Derfor har Skida allerede lansert tjenester i Frankrike, Italia og Sveits. Nå jobber de videre med å utvide til resten av Europa, Nord-Amerika og Japan. Målet er å være til stede i alle de store markedene for topptur og skredterreng innen fem år.
Konkurranse og differensiering
— Det finnes flere internasjonale apper for friluftsliv, men få som er så spisset mot topptur og skredterreng, påpeker Olsen.
FATMAP, nå kjøpt opp og integrert i Strava, er en konkurrent. I tillegg til tjenester som Outdoor Active og franske Whympr. Men, ifølge Olsen, er Skida mer målrettet:
— Vi har kvalitetssikrede turforslag fra guider, ikke bare crowdsourcet data. Vi samarbeider med blant annet Petzl Foundation, Skitourenguru og Swiss Topo i Alpene. Nå har vi over 10 000 turer i Europa. Alt vises i 3D-kart med integrerte skredvarsler og bratthetskart, sier han.
Forretningsmodell og finansiering
Skida følger en enkel modell: Gratis tilgang til ett område (for eksempel Jotunheimen). Betalt tilgang til flere områder for 99 kroner eller global bruk for 499 kroner i året. Allerede nå har appen en konverteringsrate på over 5 % fra gratis til betalende brukere.
Mountainsnow AS, selskapet bak Skida, henter nå mellom 1,5 og 3 millioner kroner via Folkeinvest, til en verdsettelse på 11 millioner kroner. Emisjonen åpnet 30.april. Pengene skal brukes til videreutvikling av appen, integrasjon av flere skredvarsler og ruter, samt oppskalering av utviklingsteamet og økt markedsføring internasjonalt.
— Vi har utviklere som jobber deltid i dag, men må opp i stillingsprosent og ansette flere, særlig folk med skikompetanse. Det er viktig at de som utvikler produktet virkelig forstår brukernes behov, sier Olsen.
Planer og ambisjoner
Planen er å vokse i Europa, Nord-Amerika og Japan. Australia, New Zealand, Chile og Argentina står også som mulige land de ønsker å gå inn i. Foreløpig holder Skida seg til topptur og skredterreng – ikke klatring eller annen alpinisme.
— Vi skal være best på det vi gjør, og det er topptur på ski, sier Olsen.
De har fått med seg Nikolai Schirmer på laget, som ambassadør og investor. Han en av Norges beste frikjørere. Schirmer forteller:
— Mange nye aktører har kommet inn på 3D-kartmarkedet de siste årene, og jeg har valgt å bruke Skida for mine turer i fjellet. Jeg trenger kart med høyest mulig oppløsning og enkel bruk for å planlegge skiturene mine. Skida leverer allerede på alle punkter – samtidig som de raskt implementerer forslag jeg kommer med. Jeg er spent på å se hvor vi kan ta denne appen, og hvor den vil ta meg.
Hva sier brukerne – og hva gjenstår?
Min egen erfaring var positiv, men det er alltid lurt å sjekke flere kilder. Brukeranmeldelser trekker frem appens brukervennlighet og tydelige kart, men noen etterlyser flere funksjoner og bedre integrasjon med andre verktøy. Olsen har dette på blokka for videre utvikling av produktet.
Oppsummert: Mer enn bare en app?
Marginene er små i fjellet – og i oppstartslivet. Men noen ganger er det nettopp de små marginene som gjør forskjellen. Skida er et eksempel på hvordan teknologi kan løse reelle problemer og samtidig åpne for nye investeringsmuligheter. For meg var det en god opplevelse som gjorde appen enda mer relevant. For investorer handler det om å vurdere om Skida kan vokse videre, og om de har det som skal til for å lykkes i et internasjonalt marked.
Hvis du vil vite mer kan du lese mer om Skida på Folkeinvest her.