Nyheter

(+) Shippingmarkedet 2025: Anders Sjåstad om sykluser, risiko og muligheter!

(+) Shippingmarkedet 2025: Anders Sjåstad om sykluser, risiko og muligheter!
Publisert Sist oppdatert

Shippingmarkedet er i 2025 et usedvanlig spennende, men utfordrende landskap. Det er preget av global usikkerhet, teknologiske fremskritt og ikke minst sykliske bevegelser som har definert bransjen i årtier. I en samtale med shippinginvestor Anders Sjåstad, får vi et innblikk i hva han tenker om de mange faktorene som former markedet. I tillegg til hvor mulighetene og risikoene ligger fremover.

Sjåstad jobber som selvstendig konsulent og shippinginvestor. Han investerte i sin første aksje allerede som 14-åring. Tidligere har han erfaring som blant annet analytiker og CFO, med utdanning innen revisjon UiO, finans fra University of Edinburgh og er Chartered Financial Analyst Charterholder. Sjåstad kombinerer lidenskap for fallskjermhopping og toppturer med en analytisk tilnærming til finansmarkeder.

— Hobbyene har kanskje gitt meg en litt annen tilnærming til risiko enn revisjonsutdanningen tilsier. Jeg er bevisst på å minimere risiko så langt det er mulig, enten det gjelder hopp fra 14.000 fots høyde eller investeringer.

Sjåstad har opplevd både oppturer og nedturer. Han peker på viktigheten av å forstå markedets dynamikk og å bygge et solid nettverk for å lykkes i shippingbransjen.

Hans tilbakekomst til shippingmarkedet i 2021 ble et vendepunkt. Etter en periode utenfor sektoren bestemte han seg for å gå all-in på tankskip under pandemien.

— Jeg shortet en rekke teknologi- og grønne aksjer, tok opp giring og plasserte alt i tankaksjer. Det var kanskje den største investeringsrisikoen jeg noen gang har tatt. Et marked var på et lavpunkt og et annet på et høypunkt, og jeg så muligheter som andre overså. Det er likevel ikke en strategi jeg vil anbefale. Det ble noen særdeles volatile år og perioder med søvnløse netter, sier han

Dette dristige trekket resulterte i en pen gevinst, noe som har gitt ham en enda sterkere motivasjon for å utforske shippingmarkedets komplekse dynamikk.

En syklisk industri med potensial

Shipping er kjent for sin sykliske natur. Etterspørsel og tilbud kan svinge dramatisk. Markedsaktørene må forholde seg til daglige endringer i ratene. Dette skaper både utfordringer og muligheter for investorer som vet hvordan de skal navigere i markedet.

— Shipping er en spennende bransje, og med mange ulike segmenter der mitt fokus i stor grad har ligget på tanksegmentet de siste årene. Markedskonsentrasjonen på tilbudssiden bærer preg av å være fragmentert og påvirker daglige ratene som gir en konstant oppdatering knyttet til tilbud og etterspørsel. Eksempelvis vil en “fleet utilization” pårundt 90% gi rater på 30 kusd. Dersom det oppnås en flåteaktivitet på 95% vil vi kunne se dagrater på 90 kusd. Globale etterspørselsdrivere fra Kina, India, samt geopolitisk usikkerhet påvirker også dette bildet, sier Sjåstad.

Denne daglige innsikten krever kontinuerlig overvåkning av makroøkonomiske indikatorer, politiske spenninger og teknologiske fremskritt. For Sjåstad innebærer dette en kombinasjon av å studere nyheter, rapporter fra selskap, meglere, delta i diskusjoner på internasjonale plattformer og bruke analytiske modeller for å forutse markedstrender.

Han peker på at aldringen av flåten og mangel på nye ordre på tankskip skaper en positiv dynamikk.

— Ordreboken for nye tankskip er historisk lav. Samtidig ser vi at den eksisterende flåten er aldrende. Sanksjoner har også redusert tilgjengelig kapasitet. Alt dette skaper en spennende situasjon for tanksegmentet fremover. Denne kombinasjonen av faktorer betyr at selv om markedet er volatilt, gir det muligheter for langsiktige investorer som er villige til å ta kalkulerte risikoer.

Skyggeflåten og geopolitisk usikkerhet

Et av de mest omdiskuterte temaene i shipping er skyggeflåten – skip som opererer utenfor regulerte markeder. Disse skipene spiller en sentral rolle i det globale energimarkedet, men deres operasjoner er ofte omgitt av kontrovers.

Skyggeflåten utgjør nå omtrent 20 prosent av den globale tankflåten. Av disse skipene er det kun en tredjedel som er oppført på sanksjonslisten til amerikanske myndigheter.

Når det gjelder mengden olje som er underlagt sanksjoner, har USA og Storbritannia nylig innført strenge tiltak mot russiske oljeprodusenter som Gazprom Neft og Surgutneftegas. Disse selskapene frakter til sammen rundt 970.000 fat olje per dag til sjøs, noe som tilsvarer 30 prosent av Russlands totale oljeeksport via sjøveien.

Disse tiltakene er en del av en bredere strategi for å redusere Russlands inntekter fra olje- og gassektoren, som er essensielle for finansieringen av landets aktiviteter. Sanksjonene omfatter også over 180 oljetankere, hvorav mange er en del av den såkalte skyggeflåten. Dette kommer i tillegg til tidligere sanksjoner som rammet 135 skip, og bidrar til å forstyrre forsyningskjedene ytterligere.

Det er viktig å merke seg at skyggeflåten hovedsakelig består av eldre skip med uklart eierskap og utilstrekkelig forsikring, noe som øker risikoen for miljøskader og andre maritime ulykker. Det har også vært tilfeller som virker å dreie seg om bevisst sabotasje mot kritisk infrastruktur. Dette har ført til økt internasjonal oppmerksomhet og tiltak for å regulere og begrense aktivitetene til slike fartøy.

— Skyggeflåten er en sektor med minimal compliance. Det er frustrerende for dem som opererer i henhold til strenge standarder, å se andre aktører ignorere regelverk, sier Sjåstad.

Denne mangelen på regulering øker risikoen for ulykker og miljøkatastrofer, noe som igjen kan skade hele bransjens omdømme.

— Sanksjonene mot Russland har hatt en effekt, men kanskje ikke i like stor grad som man skulle tro. Det finnes alltid kreative måter å omgå restriksjoner på, sier han.

For den russiske økonomien er olje- og gassinntektene svært viktige. India er et av landene som fortsatt har importert råolje fra Russland etter invasjonen av Ukraina i 2022, mot en pen rabatt. Kun Kina kjøper mer russisk råolje.

Markedet har lenge vært klar over muligheten for nye sanksjoner fra USA, men detaljene rundt omfanget har vært usikre. Samtidig påvirkes oljeprisen av synkende råoljelagre i USA, redusert eksport fra Russland og kjølige værforhold.

— Men med en aldrende flåte og skjerpede sanksjoner er det mulig vi vil se mer skraping og strammere tilbud i markedet. Geopolitisk usikkerhet kan skape plutselige endringer i handelsruter, noe som ytterligere kompliserer situasjonen for shippingaktører, sier shippinginvestoren.

Sjåstad om fremtiden til shippingmarkedet

— Jeg tror tanksegmentet fortsatt har mye å gå på, både på kort og lang sikt. Kombinasjonen av lav ordrebok, aldrende flåte og tiltagende etterspørsel skaper gode forutsetninger. Selv om markedet er volatilt, ser jeg store muligheter fremover. Dette gjelder spesielt i lys av de makroøkonomiske trendene vi ser i dag, som peker mot økt global etterspørsel for energi og varer, forteller han.

Ser vi fremover mot slutten av tiåret, mener Sjåstad at shippingmarkedet fortsatt vil være preget av sykliske svingninger, men også av langsiktige trender som skaper muligheter. Med økt fokus på miljøkrav, teknologiske fremskritt og global energietterspørsel, vil aktører som tilpasser seg disse trendene ha et forsprang.

— Jeg tror denne syklusen har mer fart i seg. Det vil være oppturer og nedturer, men for de som er godt forberedt og har gjort hjemmeleksen sin, gir det store muligheter.

Råd til nye shippinginvestorer

Sjåstad anbefaler nye investorer å bruke tid på å forstå bransjens historikk.

— Lær deg syklusene og sett deg inn i hvordan de ulike segmentene fungerer. Forstå selskapenes ledelse og strategi, og hvordan de har navigert tidligere kriser, men også oppturer.

Han tilføyer:

— Bruk tid på å forstå sektoren og selskapene du investerer i. Følg med på rater og makrodrivere, og vær forberedt på volatilitet. Shipping er ikke for alle, men for de som tåler risiko, er det en utrolig spennende bransje. Investorer som lykkes her, er ofte de som er villige til å dykke dypt ned i data og holde et skarpt øye med globale trender.

Anders Sjåstad trekker også frem viktigheten av nettverk, digitale plattformer som Twitter/X og substacken til Ed Finley for å holde seg oppdatert og informert.

— Det finnes aktive nettverk der ute hvor folk deler innsikt. Dette kan være uvurderlig for å få flere perspektiver på markedet, avslutter han.

Bjeffet frem av Labrador