Nyheter

(+) Nyttårsintervju med DOF-CEO Mons S. Aase!

(+) Nyttårsintervju med DOF-CEO Mons S. Aase!
CEO Mons S. Aase.
Publisert Sist oppdatert

Med strategiske oppkjøp og bærekraftige løsninger peker DOF Group mot en lovende fremtid. Administrerende direktør Mons S. Aase deler innsikt om selskapets globale vekst, satsing på fornybar energi og planene fremover.

DOF Group tilbyr et bredt spekter av tjenester innen offshore- og subsea-markedene. Med ekspertise innen alt fra rørleggingsoperasjoner, inspeksjon og vedlikehold til kompleks prosjektledelse og subsea-konstruksjon, har selskapet opparbeidet seg en solid posisjon som en av verdens ledende leverandører. DOF kombinerer avansert teknologi med et globalt nettverk av fartøy og ekspertise for å levere innovative løsninger til olje-, gass- og fornybarsektoren.

Da Mons Aase startet i DOF i 1998, hadde selskapet 60 ansatte. I dag har det vokst til å omfatte 5 000 medarbeidere globalt. Aase har vært administrerende direktør siden 2005 og har en MSc fra NTNU og en Cand. Merc. fra NHH i Bergen.

Han har over 25 års erfaring innen offshore energisektoren, med bakgrunn fra finans- og skipsmeglerbransjen. Han innehar også styreverv i flere selskaper.

Under Aases ledelse har selskapet navigert gjennom finansiell restrukturering, strategiske oppkjøp og en stadig utviklende energibransje.

Aase beskriver arbeidshverdagen som variert, der strategisk ledelse og oppfølging av globale operasjoner står sentralt. Han trekker frem hvordan selskapets ansatte skaper verdi i komplekse prosjekter.

— Jeg er mest stolt av våre ansatte som leverer så bra hver dag. Systemet fungerer utmerket, og det er der resultatene kommer fra, understreker han.

Stolte prestasjoner i 2024

Aase trekker frem flere høydepunkter fra det siste året:

  • Viktige kontrakter i Brasil: Fornyelse av kontrakter for tre store rørleggingsfartøyer.
  • Langsiktige avtaler med Equinor: En 3+3-års kontrakt som styrker tilliten til DOFs tjenester i Norge.
  • Oppkjøpet av Maersk Supply Service: Et strategisk oppkjøp som tilfører DOF 22 moderne fartøy, inkludert subsea- og AHTS-fartøy (Anchor Handling Tug Supply vessel)
  • Integrasjon av DOF Denmark: Oppkjøpet av Maersk Supply Service resulterte i etableringen av DOF Denmark, med forventet årlig EBITDA på 150-200 millioner dollar fra 2025.

DOF har nå kontrakter med en backlog på 2,7 milliarder dollar.

— Vi har mange kontrakter å være stolte over, sier DOF-sjefen.

Q4 rapporten presenteres 24. februar 2025. Årsrapporten presenteres 4. april 2025.

Om markedsutsikter og geopolitisk usikkerhet

DOF opererer i flere av verdens viktigste offshore-markeder, inkludert Brasil, Guyana, Vest-Afrika og Asia. Selskapet har operasjonssentre og forretningsenheter i land som Storbritannia, USA, Singapore, Brasil, Argentina, Canada, Angola og Australia.

— For de kommende årene ser utsiktene meget lovende ut, sier Aase.

Han tilføyer:

— Brasil og Guyana er ledende regioner for oss, mens Vest-Afrika og Asia viser positiv utvikling. Asia har snudd og har levert gode resultater, både når det gjelder rater og marginer. Subsea-operasjoner viser et stort potensial for videre vekst.

Innen supplymarkedet har DOF redusert eksponeringen betydelig og har nå kun seks supply-fartøy igjen i flåten, alle med kontrakter for neste år.

DOF er i liten grad påvirket av geopolitisk usikkerhet. Selv om slike faktorer kan påvirke oljeprisene, er selskapets drift robust og fortsatt godt posisjonert i globale markeder.

— Vi opererer ikke i Midtøsten. I stedet fokuserer vi på regioner som Asia, Sørøst-Asia, Brasil, Guyana, Vest-Afrika, Canada og USA. Dette bidrar til å minimere risikoen for våre ansatte, sier Aase.

— Sikkerhet for personell er alltid vår høyeste prioritet, understreker han.

Brasil er en kritisk region for DOF, med 22 fartøyer i drift og nesten 2000 ansatte. Guyana er et marked i rask vekst, og flere land i Vest-Afrika viser stor fremgang som offshore-markeder. I Norge har DOF flere strategisk viktige kontrakter, inkludert samarbeid med Equinor på fire til fem fartøy.

DOF drifter nærmere 80 fartøy globalt og legger stor vekt på leveranser av høy kvalitet på eksisterende kontrakter.

Fremover har Aase mål om å fortsette å være verdensledende på marin drift av offshore-fartøy, prosjektgjennomføring, oppankring av FPSO og, i fremtiden, flytende vind.

— Vi har beskjedne mål: vi skal fortsette å være best i verden, sier Aase med et smil.

Bærekraft og digitalisering

DOF har et langsiktig mål om å kutte drivstofforbruket med 40 % innen 2030. Aase peker på en rekke initiativer som inkluderer batterier ombord på skip, mer effektiv bruk av fartøyene og alternative drivstoff.

Innen subsea-operasjoner er det også et sterkt fokus på å flytte flere oppgaver fra offshore til landbaserte lokasjoner, forteller han.

  • Bruk av biodrivstoff og batteriteknologi: Selskapet har allerede implementert batteriløsninger og biodrivstoff.
  • Digitalisering: DOF har utviklet avanserte dataløsninger som gir innsikt i optimal drift, noe som reduserer både kostnader og utslipp. Et eksempel er selskapets arbeid med fjernstyrte ROV-er (fjernstyrte undervannsfartøy), som kan betjenes fra kontoret i Bergen.
  • Langsiktige drivstoffløsninger: DOF ser på alternative drivstoff som hydrogen, ammoniakk og metanol, men logistiske utfordringer i selskapets operasjonsområder setter begrensninger på kort sikt.

— Det handler ikke om å oppfinne hjulet på nytt, men om å bli gradvis mer effektive, påpeker Aase.

Han tilføyer også at selskapet jobber med optimalisering av vedlikehold og drift basert på datainnsamling ombord på fartøyene.

Fornybar energi og fremtidige muligheter

Selskapet ser store muligheter innen fornybar energi. Flytende havvind er et viktig satsingsområde.

— Dette er et spennende marked som er godt tilpasset vår flåte, track record og kompetanse, sier Aase.

Med tidligere erfaring fra prosjekter som Hywind Tampen mener han at selskapet er spesielt godt rustet til å ta en ledende rolle i denne sektoren.

— Vi ser for oss at flytende havvind kan bli en betydelig del av vår virksomhet i fremtiden, spesielt fra 2027–2028, når store prosjekter forventes å starte opp.

Oppkjøpet av en kabelleggingsbåt gjennom DOF Denmark gir ytterligere muligheter innen fornybar energi.

— Dette fartøyet har allerede demonstrert sin kapasitet gjennom vellykkede marine operasjoner, sier Aase.

Fremtidige prosjekter som skal tildeles neste år, kan bli viktige milepæler for DOF.

— Om vi vinner en av disse jobbene, vil det være en stor seier og bekrefte vår posisjon i markedet.

DOF jobber også med bunnfaste vindprosjekter og reparasjon av strømkabler. Oppkjøpet av Maersk, som inkluderer kabellegger, tilfører selskapet en viktig ressurs innen fornybarsatsingen.

— Vi balanserer vår innsats mellom fornybar energi og olje og gass, sier DOF-sjefen.

En nylig kontrakt i DOF Danmark, som varer frem til 2027 med opsjon til 2052, viser at etterspørselen etter olje og gass vil vedvare i mange år fremover. Han understreker at olje og gass vil være en viktig del av energimiksen fremover.

På den britiske sokkelen merkes imidlertid konsekvensene av det nye skatteregimet som regjeringen har innført. Dette har hatt en negativ innvirkning på aktiviteten i området.

Romjulsplaner

For Mons Aase er julen en tid for etterlengtet tid på ski.

— Jeg står på langrenn, sier han entusiastisk.

Planene inkluderer turer til Voss og omegn, hvor han håper på gode skiforhold.

— Etter langrennssesongen blir det mange toppturer, avslutter han.

Bjeffet frem av Labrador