Kommentar

Hva skjer med EuroBonus hvis SAS blir solgt?

Hva skjer med EuroBonus hvis SAS blir solgt?
Illustrasjonsbilde. SAS-fly ved Alta Lufthavn.
Publisert Sist oppdatert

Tidligere i år ble det kjent at Air France KLM (AFKLM) ønsker å kjøpe seg opp til å bli majoritetseier i SAS. Dette har naturlig nok ført til stor spekulasjon, og til dels nervøsitet blant SAS lojalister, først og fremst i forhold til poeng og statusnivå.

Både SAS og AFKLM er sparsom rundt detaljene når det kommer til oppkjøpet. Dette er nok fordi prosessen fortsatt er i en noenlunde tidlig fase, og AFKLM må få på plass godkjenning før oppkjøpet kan gjennomføres.

I et nylig webinar var representanter fra AFKLM-gruppen tydelig på at de to selskapene (SAS og AFKLM) fortsatt er konkurrenter, og at AFKLM for øyeblikket ikke har noen innflytelse på hvordan SAS drives.

Tidligere i år ble det kjent at Air France KLM (AFKLM) ønsker å kjøpe seg opp til å bli majoritetseier i SAS. Dette har naturlig nok ført til stor spekulasjon, og til dels nervøsitet blant SAS lojalister, først og fremst i forhold til poeng og statusnivå.

Både SAS og AFKLM er sparsom rundt detaljene når det kommer til oppkjøpet. Dette er nok fordi prosessen fortsatt er i en noenlunde tidlig fase, og AFKLM må få på plass godkjenning før oppkjøpet kan gjennomføres.

I et nylig webinar var representanter fra AFKLM-gruppen tydelig på at de to selskapene (SAS og AFKLM) fortsatt er konkurrenter, og at AFKLM for øyeblikket ikke har noen innflytelse på hvordan SAS drives.

Videre har det vært motsigende skriverier i mediene. Enkelte har påstått at SAS vil slås sammen med AFKLM sitt bonusprogram – Flying Blue – like etter oppkjøpet er i boks, men dette er langt ifra bekreftet.

For øyeblikket ser vi for oss et par forskjellige utfall for SAS sitt bonusprogram, hvor begge har sine fordeler og ulemper.

Utfall 1 – SAS EuroBonus består som eget program

SAS og deres bonusprogram EuroBonus har en lang historie i Norden, og med over 8 millioner medlemmer er EuroBonus et av Nordens best etablerte og kjente lojalitetsprogram.

Lojalitet kan ta årevis å bygge opp, og SAS’ sterke merkevare er noe som kan tale for at de vil bestå som et eget program. Lignende tilfeller har vi sett hos eksempelvis IAG-gruppen, som eier blant annet flyselskapene British Airways, Iberia og Aer Lingus. Alle tre selskapene er store og kjente merkevarer, som har sine egne bonusprogram, til tross for at de har samme eier. Selv om de har sine egne bonusprogram har de en felles poengvaluta, noe som gjør at poengene kan overføres fritt mellom programmene.

En løsning med separate bonusprogram, men muligheten til å overføre poeng mellom programmene er noe som kunne vært en naturlig vei å gå for SAS og AFKLM. På den måten kan EuroBonus bestå som sitt eget program, og man unngår å miste den veletablerte og populære merkevaren som er bygd opp gjennom en årrekke. Med en slik løsning vil man samtidig kunne unngå alt for store og drastiske endringer i programmene.

Utfall 2 – EuroBonus blir en del av Flying Blue

Neste utfall, som kan gi mening, er at SAS sitt EuroBonus-program blir en del av Flying Blue. Da ved at EuroBonus som navn og merkevare rett og slett forsvinner, og at SAS sitt bonusprogram i fremtiden kalles for Flying Blue.

Dersom dette blir tilfellet vil vi se en langt større harmonisering mellom programmene, da det ikke vil være snakk om to forskjellige program lengre, men heller et samlet bonusprogram mellom tre flyselskap – SAS, Air France og KLM.

En slik overgang vil føre med seg store endringer både i hvordan man opptjener og bruker poeng, samt hvordan man opptjener nivåene i lojalitetsprogrammet. Ved en slik overgang vil de antakeligvis miste en del kunder som er lojal til SAS den dag i dag. Det fordi sammenslåingen av programmene vil føre med seg såpass betraktelige endringer at EuroBonus i stor grad vil bli ugjenkjennelig.

Hvilken retning går de

SAS EuroBonus er et svært populært bonusprogram og en sterk merkevare som AFKLM ikke vil være tjent med å miste, særlig ettersom programmet har en særdeles aktiv og lojal medlemsbase. SAS tilbyr dessuten gull for livet» til medlemmer som oppnår gullstatus ti år på rad – en fordel AFKLM ikke har i dag – noe som betyr at de ved en sammenslåing enten må innføre en særordning for disse kundene eller fjerne fordelen helt, med risiko for å skuffe og miste lojale medlemmer. Eventuelt kan de være ekstra gavmilde, å føre gullkundene over til deres “Platinum for life” ordning, noe som vil tilsvare Diamantstatus. Da risikerer de samtidig å utvanne sitt eget lojalitetsprodukt.

Videre er det ikke til å legge skjul på at det vil være mer kostnadseffektivt å drive et felles bonusprogram enn to separate ordninger, men endringer må gjøres med varsomhet for å bevare lojaliteten som EuroBonus-programmet har opparbeidet over tid. Spørsmålet er hva den nye ledelsen vil verdsette mest. Om vi ser på tendensene i flymarkedet, går de fleste i retning av kostnadskutt og profittmaksimering, så det vil være naivt å anta at AFKLM ikke vil sette økonomiske faktorer på toppen av sin vurderingsliste. Ingenting er avgjort enda.

Hva kan skje med poengene mine?

Når det snakkes om AFKLM sitt oppkjøp av SAS er det to bekymringer som stadig går igjen. Hva vil skje med Lifetime Gold ordningen, og hva vil skje med poengene. Lifetime Gold nevnte vi såvidt over, og der er ingenting avgjort enda. Vi mistenker at det vil videreføres på noe vis, hvertfall for de som allerede har opptjent gull for livet, men det er bare spekulasjoner for øyeblikket.

Poengene kan man prate om med litt mer trygghet. Nå skal det sies at ingenting er bekreftet her enda, men det vil være veldig unaturlig og usannsynlig at poengene dine slettes ved en eventuell overgang fra SAS Eurobonus til Flying Blue, så den risikoen anser vi til å være tilnærmet 0%.

Det som vanligvis skjer ved en sammenslåing, er at poengene følger med over i det nye programmet, da til en rate som matcher verdien mellom de to programmene. I tilfelle EuroBonus og Flying Blue vil en naturlig konverteringsrate være 1:1.

Står ovenfor store endringer

SAS EuroBonus står ovenfor endringer i nær fremtid. Nøyaktig hvordan disse endringene vil se ut vet vi ikke enda, men med nye eiere på vei har vi flere spennende utviklinger i vente. EuroBonus-programmet kan bestå i en oppdatert form, eller i ytterste konsekvens forsvinne helt.

Markus Olsen er grunnleggeren bak reise- og bonusmagasinet Jetlag.no og bookingsiden Poengreise.no, hvor han hjelper kunder med å maksimere verdien av sine EuroBonus-poeng. Han er kjent for sin dype kunnskap innen kredittkort, reise og bonusprogrammer.

Bjeffet frem av Labrador