Investor
(+) Et blikk mot 2025: Lifecare-CEO Joacim Holter
Vi tok en prat med Lifecare-sjefen for å få en oppdatering på selskapets status, planer og hva investorer kan forvente seg i tiden fremover.
Med base i Bergen og mer enn 20 års forskning i ryggen, har Lifecare etablert seg som et medtech-selskap med store langsiktige mål. Målet er å produsere neste generasjon glukosemålere for å møte den eksplosive veksten av diabetes.
Oppsummering av 2024:
I 2024 har selskapet har styrket sitt fundament på tre hovedområder:
- Fokus på produksjonslinje: Produksjonsprosesser er i ferd med å bli delvis automatisert og pilotstadiet er passert. Nå er selskapet i en solid posisjon for å bygge en praktisk produksjonslinje.
- Hovedliste: Lifecare ble notert på hovedlisten på Euronext Oslo Børs, en milepæl som viser styrke og troverdighet.
- Finansiering: Til tross for et krevende marked, hentet Lifecare inn henholdsvis 90 millioner NOK i juni og 16,6 millioner NOK i oktober 2024. Emisjonen i juni ble overtegnet med 127 prosent, mens public offering i forbindelse med listing i oktober ble tegnet med 83 prosent.
— Jeg er utrolig stolt av hva vi har oppnådd i 2024, spesielt med tanke på det knusktørre kapitalmarkedet vi opererer i. Dette viser at vi skiller oss ut, sier Holter.
Selskapet har gått fra å være et par ansatte i 2021, til 40 ansatte i 2024.
Lifecares teknologi: Fremtidens glukosemåler
Glukosesensorene er designet for å være mindre, mer holdbare og mer presise enn dagens alternativer, ifølge Lifecare.
— Dagens løsninger er gode, men diabetespasientene fortjener bedre, forteller Holter.
Han påpeker at det globale diabetesmarkedet er enormt.
— Over 500 millioner mennesker lever med diabetes. Halvparten vet at de har det. Rundt 90 millioner mennesker må ha glukosemålere. Av disse er det kun 10 prosent som har tilgang på kontinuerlig glukosemåler i dag.
I første kvartal i 2024 hadde CGM-markedet en omsetning på 2,7 milliarder dollar.
Lifecare ser et betydelig potensial i å dekke dette behovet.
Målet er menneskemarkedet, via veterinærmarkedet
For å akselerere utviklingen og oppnå verdifull brukerinnsikt, har Lifecare valgt å gå inn i veterinærmarkedet på vei mot menneskemarkedet.
Dette valget er strategisk og innebærer ingen forsinkelser for hovedmålet, som alltid har vært menneskemarkedet.
— Kommersielt gir det mening. Veterinærmarkedet er som er en gratis lunsj vi kan benytte oss av. Dette segmentet gir oss raskere vei til markedet. I tillegg får vi brukertilbakemeldinger og kommersiell erfaring som vi tar med oss videre, understreker Holter.
Ved å gå inn i veterinærmarkedet oppnår Lifecare reelle tilbakemeldinger på hvordan sensorene fungerer i praksis. Holter forklarer at dette gir verdifulle innsikter i en produktutvikling.
— Det handler om mengden sensorer i drift, hvordan eierne opplever dem og hvordan vi kan forbedre produktet. Brukertilbakemeldingene handler i stor grad om hva vi kan lese ut av sensorene og hvordan den kan oppføre seg i en bredde.
Han forklarer at brukertilbakemeldingene er essensielle i en produktutvikling.
Veterinærmarkedet er også i vekst, med over en million hunder i Europa som utvikler diabetes hvert år.
— Det er potensial for å tjene seg søkkrik på veterinærmarkedet, men det er ingenting i forhold til menneskemarkedet, sier Holter.
Beskjed til aksjonærer:
Til tross for at Lifecare fortsatt er et pre-revenue-selskap, har selskapet vist en sterk evne til å levere på sine lovnader. Holter adresserer frustrasjonen blant noen aksjonærer om manglende nyheter:
— Jeg skjønner at det er frustrerende når at det oppleves rolig fra vår side. At vi ikke publiserer nyheter kontinuerlig. Det er hverdagen i et utviklingsselskap. Vi kan ikke gjøre en utvikling som er fokusert på å komme med oppdateringer til markedet til enhver tid. Det viktigste vi gjør, er reell produktutvikling.
Holter legger til:
— Jeg vil understreke at selskapet ikke har levert noen dårlige nyheter og vi har heller ingen planer om det. Den nylige nedgangen i kursen skyldes lavt volum og ikke endringer i selskapets fundamentale utvikling. Vi kan ikke la kortsiktige svingninger fra uke til uke eller kvartal til kvartal påvirke vårt utviklingsarbeid. Vårt fokus ligger på å bygge betydelige aksjonærverdier over tid, gjennom en solid og langsiktig utvikling.
Produksjon og roadmap mot 2025
Lifecare har lagt stor vekt på å utvikle en robust produksjonslinje. Å sikre kvalitet og skalerbarhet i produksjonen er avgjørende for selskapets suksess.
Planene for 2025 inkluderer:
- Første halvår: Lansering av det første produktet i veterinærmarkedet.
- Kliniske studier: Sensoren skal brukes til å bygge den tekniske dokumentasjonen som kreves for CE-merking for menneskemarkedet.
- Partnerskap: Lifecare vil inngå strategiske avtaler for å akselerere fremdriften både i veterinær- og menneskemarkedet.
Holter understreker viktigheten av å bygge et solid produksjonssetup:
— Vi kombinerer fysikk, kjemi, biologi, medisin, elektronikk, kommunikasjon og software. Dette er en kompleks prosess, men vi har kommet langt. Vi har også hentet inn ekstern kompetanse fra Cambridge og andre spesialister som hjelper oss å akselerere utviklingen.
Glukosemåleren lanseres hvis alt går knirkefritt etter planen for menneskemarkedet i 2026.
Geografisk ekspansjon: Fra Norge til verden
Lifecares ekspansjonsstrategi bygger på en gradvis og strukturert tilnærming. Selskapet planlegger å starte salget i det norske markedet, der de kan utnytte eksisterende kjedestrukturer for veterinærtjenester. Norden er det naturlige første steget, med Norge som utgangspunkt. Deretter retter de fokus mot større europeiske markeder som Tyskland, Østerrike og Sveits. Disse markedene representerer betydelige vekstmuligheter.
— Europa er en nøkkelregion for oss, men vi har også klare ambisjoner om å rulle ut produktene våre i USA etter at vi har etablert oss i Europa, sier Holter.
Han legger også vekt på at geografisk ekspansjon ikke bare handler om distribusjon, men også om å bygge strategiske partnerskap som kan akselerere selskapets vekst internasjonalt.
— Jeg vil tro at det blir relativt raskt rullet ut i USA etter at vi har etablert oss i Europa, påpeker Holter.
Han legger til:
— Forventningen er at i det vi setter sensorene i markedet, vil det akselerere fremdriften på partnere. Formålet med det er at vi ikke skal trenge å ta stilling til hva som er riktig i forhold til geografi.
Hyttekontoret på Geilo i julen
Holter tilbringer julen på hytten på Geilo. Arbeidet for Lifecare stopper aldri helt:
— Å lede Lifecare er en livsstil. For meg blir ferier litt kjedelig. Så det er godt å jobbe fra hytten, avslutter Holter.