Analyse

(+) Dybdeanalyse av Stainless Tankers, Del 2

Oslo Børs svakt opp – satte ny rekordnotering
Publisert Sist oppdatert

Obs! Denne saken er over 12 måneder gammel.

Skrevet for Investornytt av Kristoffer Stranden, student ved NHH.

Stainless Tankers ble etablert i 2022 og er morselskapet i en konserngruppe. Selskapet er et rederi som driver innen transport- og logistikkbransjen, og spesialiserer seg på å tilby sjøtransport av kjemikalier over hele verden. De har en flåte på ni rustfrie stålskip, hvor hvert skip har omtrent 20 000 dødvekttonn i bæreevne.

I del 1 av analysen gikk vi i dybden på markedet, flåten og konkurransefordelene til selskapet. Den kan du lese HER.

I denne siste delen får du en gjennomgang av finansielle nøkkeltall, markedsdynamikken og en SWOT-analyse!

Skrevet for Investornytt av Kristoffer Stranden, student ved NHH.

Stainless Tankers ble etablert i 2022 og er morselskapet i en konserngruppe. Selskapet er et rederi som driver innen transport- og logistikkbransjen, og spesialiserer seg på å tilby sjøtransport av kjemikalier over hele verden. De har en flåte på ni rustfrie stålskip, hvor hvert skip har omtrent 20 000 dødvekttonn i bæreevne.

I del 1 av analysen gikk vi i dybden på markedet, flåten og konkurransefordelene til selskapet. Den kan du lese HER.

I denne siste delen får du en gjennomgang av finansielle nøkkeltall, markedsdynamikken og en SWOT-analyse!

Finansielle nøkkeltall

Overordnet ser vi at første kvartal ga en netto omsetning på $15,3 millioner og en EBITDA på $8,1 millioner. Tilhørende fikk de en nettoinntekt på $3,0 millioner. Selv om resultatene var solide, ser en at inntjeningen ikke helt står i stil til dette. Inntjeningen ble påvirket av tidspunktet for visse planlagte driftsutgifter. Videre førte dette til en midlertidig nedgang i inntektene, men selskapet forventer at besparelser i senere kvartaler vil kompensere for dette og dermed ikke ha stor effekt i det store bildet.

Ordrebok og flåtevekst

Selskapet rapporterte en ordrebok med en flåtevekst på omtrent 2% årlig frem til 2025. Altså en moderat vekst. Dette skyldes både planlagte leveranser av nybygg og en økning i skrapingsaktivitet. Dette er dermed med på å balansere tilbud og etterspørsel i markedet.

Med et betydelig nybyggingsprogram forventes selskapet sin flåte å vokse i de kommende årene. Men en ser også at skrapingsaktiviteten er økende, spesielt gjelder dette de eldre skipene som ikke lenger oppfyller de nødvendige sikkerhets- og miljøstandardene. Denne økningen i skraping bidrar til å redusere overkapasitet i markedet, noe som kan være med på å skape høyere fraktrater og bedre inntjeningsmuligheter for de gjenværende moderne skipene i flåten. Dette er altså en faktor som kan være med på å skape knapphet i markedet.

TCE-rater

Selskapet oppnådde gjennomsnittlig Time Charter Equivalent (TCE) rate på $20,6k per dag i perioden. Fra mars av har TCE-ratene vist en positiv trend og en forventningene om å nå over $23k per dag i andre kvartal er til stede. Økningen viser at markedet har sterkt momentum, samtidig som en nå ser en stram» kapasitetsforsyningssituasjon. Som sagt tidligere, har en vedvarende økning i fraktrater begynt å legge press oppover på selskapets inntjening, og en anser det som sannsynlig at denne trenden vil fortsette gjennom året. I Q1- presentasjonen til selskapet signaliserte de at troen på videre positiv utvikling i TCE- ratene er absolutt til stede, og at tilbud-etterspørsel situasjonen videre vil dra inntektene oppover.

Utbytte

Selskapets betalte et utbytte på $3,38 millioner, eller $0,25 per aksje, noe som gir en årlig avkastning på 20% på investert egenkapital.

Selskapet har etablert en utbyttepolitikk som har ivektlagt å gi aksjonærene en jevn og stabil utbetaling. Selskapets hovedfokus er å maksimere inntjeningen og deretter distribuere en betydelig del av overskuddet tilbake til aksjonærene i form av utbytte.

For første kvartal besluttet styret foreslått et utbytte på $3,38 millioner ($0,25 per aksje). Dette gir en årlig avkastning på 20% på investert egenkapital. Dette utbyttet vil bli utbetalt som en tilbakebetaling av innbetalt kapital og forventes å bli komme på konto rundt 7. juni 2024.

Når en ser på selskapets balanse og kontantstrøm, ser en at selskapet har et solid utgangspunkt for å betale ut utbytte til sine aksjonærer. Den totale kontantbeholdningen strakk seg til $6,4 millioner ved utgangen av første kvartal 2024, inkludert $2,3 millioner i restriktive kontoer. Dette viser dermed at selskapet har tilstrekkelig likviditet til å støtte sin utbyttepolitikk. Det at selskapet forventer økende TCE-rater, støtter også opp under forventningene aksjonærene har til utbytte fra selskapet.

Overlapping og markedsdynamikk

Det er viktig å være klar over at det er overlapping og konkurranse mellom kjemikalietankere og produkt-tankere. Dette gjelder spesielt innen høyere spesifikasjonssegmenter. Dette betyr at temperaturen» til kjemikalietankermarkedet, og dermed J19-ene, er nært knyttet til aktiviteten i produkttankermarkedet. For å illustrere: Russlands invasjon av Ukraina har ført til økt tonn/mil etterspørsel etter produkttankere, noe som har resultert i høyere fraktrater på grunn av begrenset tilgjengelig tonnasje. Denne situasjonen har hatt en positiv innvirkning på kjemikalietankere ved å redusere konkurransen og stramme utnyttelsen. Som en konsekvens har vi sett høyere rater og verdier for J19-ene.

Diagrammet som er tatt med ovenfor viser hvordan TCE-ratene for J19-er har økt fra midten av 2022. I tiden etterpå har vi sett en mer gradvis økning i verdien av fem år gamle skip.

Gitt den nåværende markedssituasjonen med en omtrentlig $10 000 økning i befraktningsrater, gir dette en økning på omtrent $3,5 millioner i EBITDA per år ifølge CEO Andrew Hampson. Dette gir en direkte attraktiv avkastning for STST. Når det gjelder selve Russland/Ukraina-konflikten, så forblir situasjonen usikker og en løsning på konflikter virker ikke å være nærstående enn så lenge. Uansett fremstår det som lite sannsynlig at energimarkedet vil vende tilbake til en avhengighet av Russland. Dette betyr at produkttankermarkedet, og dermed indirekte kjemikalietankermarkedet, sannsynligvis vil forbli sterkt på kort til mellomlang sikt. På lang sikt vil det være vanskeligere å antyde, da den geopolitiske risikoen fortsetter å være høyaktuell.

Det har ikke vært en direkte innvirkning på J19-flåten fra russiske skip, men sanksjonene mot russiske oljeprodukter og fartøyer har gitt en positiv indirekte effekt. Ved å redusere tilgjengeligheten av russiske produkt-tankere har det blitt skapt en strammere markedssituasjon, noe som videre har økt etterspørselen etter J19-er og andre kjemikalietankere. Dette har ført til høyere rater og verdier for Stainless Tankers sin flåte, hvilket har vært en sterk bidragsyter for å styrke selskapets økonomiske posisjon.

Det er viktig å understreke at sommermånedene tradisjonelt sett er svakere for både produkt- og kjemikaliemarkedene. Dette kan vi se på en svak negativ utvikling i rater over den siste perioden. Nå ligger forventningen for ratene til J19-er i det lave $20 000 per dag-området i stedet for midt $20 000-området i de kommende månedene. Så fra dette er det store spørsmålet om dette er hensyntatt i dagens prising eller ikke. Når en ser på aksjekursutviklingen i et 3 måneders perspektiv virker det å være innbakt i nåværende forventninger, noe som også CEO Andrew Hampson var tydelig på i sitt svar når dette ble stilt spørsmål om fra vedkommende. Aksjekursen til selskapet har holdt seg stabil ved resultatfremleggelsene, noe som kan være med på å underbygge dette. Videre forventer en at markedet skal styrke seg igjen etter sommeren, noe som følgelig vil dra ratene og verdiene opp om dette blir tilfellet.

SWOT – analyse

Fra snl.no: SWOT-analyse er en metode for å identifisere og forstå hva som kan være sterke og svake sider ved en bedrift, og hva som kan være markedsmessige muligheter og trusler. SWOT er en forkorting for engelsk strength, weakness, opportunities og threats.

Styrker

Spesialisert flåte
Det første jeg velger å trekke frem her er flåten til selskapet. STST opererer en flåte på ni rustfrie stål kjemikalietankere (J19-er). Disse er utstyrt med både baugthrustere og nitrogengeneratorer. Skipene er spesialdesignet for å transportere både organiske og uorganiske kjemikalier, hvilket inkluderer industrielle syrer, vegetabilske oljer og rene petroleumsprodukter. Det at selskapet opererer med en flåte av rustfritt stål kjemikalietankere gjør at de har høy motstandsdyktighet mot korrosjon, noe som forlenger skipenes levetid og reduserer vedlikeholdskostnader.

Utbyttepolitikk
Det neste punktet er mer rettet mot aksjonærene. Selskapet har etablert en solid utbyttepolitikk med mål om å gi aksjonærene jevn og forutsigbar avkastning. For første kvartal 2024 ble det utdelt $3,38 millioner, eller $0,25 per aksje. Dette gir en årlig avkastning på 20% på investert egenkapital.

Svakheter

Geopolitiske faktorer
Selskapet sin inntjening blir i stor grad påvirket av globale geopolitiske hendelser, blant annet som Russlands invasjon av Ukraina. Slike hendelser kan skape betydelig usikkerhet i markedet. Selv om selskapet har dratt nytte av de økte fraktratene som følge av konflikten, kan eventuelle endringer i den geopolitiske situasjonen raskt snu markedstrendene. Dette kan blant annet handle om hva som vil skje med det globale energibehovet dersom konflikten løser seg (selv om dette ikke virker å være i nærliggende fremtid).

Sesongmessig svingning
Markedet for kjemikalietankere opplever tradisjonelt svakere etterspørsel i sommermånedene, noe som fører til lavere fraktrater. Denne sesongmessige svingningen kan dermed påvirke selskapets inntekter negativt i det korte bildet.

Muligheter

Økt etterspørsel etter produkter
Den økende etterspørselen etter biobaserte smøremidler gir en vekstmulighet for IMO-2 kjemikalietankere. Dette er markedet som STST opererer i, og disse brukes til transport av slike produkter. Ved å utnytte denne trenden kan selskapet øke sin markedsandel og kapitalisere på dette voksende segmentet.

Ekspansjon til nye markeder
Selskapet kan videre dra nytte av vekstmulighetene i fremvoksende markeder som Asia-Stillehavsregionen og Nord-Amerika. Den raske utviklingen av petrokjemisk industri i Asia og veksten i skifergassindustrien i Nord-Amerika åpner derfor for muligheter for STST. Det å utvide til nye markeder vil også kunne være med på å diversifisere risiko gjennom å få flere inntektsstrømmer.

Trusler

Stor konkurranse
Markedet for kjemikalietankere er preget av stor konkurranse, der en har store noen store aktører. Mange kjemper om de samme kontraktene og markedsandelene, noe som kan potensielt kan presse ned ratene og dermed redusere lønnsomheten.

Volatilitet i fraktrater
Markedet for kjemikalietankere er kjent for sin volatilitet, og fraktratene kan svinge betydelig på grunn av endringer i tilbud og etterspørsel. Disse svingningene vil påvirke selskapets inntekter og lønnsomhet. Dette kan gå begge veier, men det vil være viktig for STST å være fleksible og raskt tilpasse seg markedsendringene.

Aksjeutvikling

Aksjekursutviklingen til selskapet har vært preget av en positiv trend siden børsnotering. Fra grafen kan vi se en jevn økning i aksjekursen. Særlig har utviklingen fra begynnelsen av 2024 til nå vært stabil og god. Denne gjenspeiler på mange måter selskapets robuste finansielle prestasjoner og positive markedsutsikter. I tillegg har selskapets utbyttepolitikk bidratt til å gjøre aksjen attraktiv for utbytteinvestorer, men den har slitt med lav likviditet på børsen. Dette ser en da gjennom antall omsatte aksjer per dag, et tall som har vært preget av å være relativt lavt.

I tillegg har selskapet dratt fordel av gunstige markedsforhold. Etterspørselen etter kjemikalietankere har økt, noe som har presset fraktratene opp og bidratt til høyere inntjening for selskapet.

Nøkkeltallene for selskapet understøtter den positive kursutviklingen. Med en P/E på 11,60, EPS på 5,69 NOK, P/B på 1,32, og en børsverdi på 891 MNOK (kurs 65), kan selskapet fremstå som en attraktiv investering. Nøkkeltallene indikerer at aksjen er priset relativt lavt i forhold til inntjeningen, og selskapets egenkapitalandel gir et solid fundament for videre vekst.

Kilder:

Gå tilbake til del 1
Bjeffet frem av Labrador