Analyse
(+) Dybdeanalyse av Frontline del 1!
Obs! Denne saken er over 12 måneder gammel.
Det har vært ufattelig mye fokus på Frontline siste halvåret og vi tror fokuset på sektoren øker i 2024. På en lettfattelig måte skal du som vår abonnent klare å lese og forsto hva Frontline er, hvile assets de har og hvilke faktorer du som investor må følge med på!
God fornøyelse!
Denne analysen er skrevet av Kristoffer Stranden – han er student ved NHH i Bergen.
Introduksjon
Frontline er en ledende aktør i global sjøtransport av råolje og raffinerte produkter. Selskapet eier og driver en av de største og mest moderne flåtene i bransjen, bestående av VLCC (Very Large Crude Carriers), Suezmax-tankere og LR2/Aframax – tankere. Over tid har selskapet bygget opp en sterk merkevare og solid finansielle fleksibilitet, noe som setter selskapet i en unik posisjon i sitt segment.
Frontline har sine røtter i Frontline AB, et selskap som ble etablert i 1985 i Sverige. Selskapet gjennomgikk flere strategiske forandringer, blant annet en majoritetsandel overtakelse av Hemen Holding. Hemen Holding kontrolleres av John Fredriksens familie-trust, og overtakelsen fant plass i 1996. Etter en flytting til Bermuda og en fusjon med London & Overseas Freighters, ble selskapet omdøpt til Frontline Ltd. Denne endringen markerte starten på selskapet som vi kjenner til det dagen i dag.
Under en krevende periode i tankermarkedet tidlig i 2012, reagerte Frontline med en strategisk omstrukturering, støttet av en stor investering fra hovedaksjonær Hemen Holding. Dette førte til dannelsen av et nytt selskap, Frontline 2012 Limited, og en vellykket kapitalinnhenting på 285 millioner dollar. Disse midlene ble videre anvendt for å overta en del av Frontline sin flåte, inkludert nye skipsbyggingskontrakter, samt håndtere tilhørende finansielle forpliktelser. Dette var en avgjørende aksjon, siden denne muliggjorde videre vekst, mens mange av konkurrentene søkte om konkursbeskyttelse. Som følger av denne restruktureringen satte Frontline nå fokuset på å modernisere flåten og vokse gjennom investeringer i segmenter som blant annet tørrbulk og gass. I 2015 var fusjonen med datterselskapet Frontline 2012 gjennomført, noe som styrket selskapets markedsposisjon ytterligere.
Gjennom oppkjøp og anskaffelse av nye og brukte tankere, har Frontline vokst seg til å bli verdens største tankerselskap. Noen viktige milepæler inkluderer noteringen på New York Stock Exchange (NYSE), samt etableringen og fradelingen av datterselskaper som Ship Finance Limited og Golden Ocean Group Limited.
Eierskap og plassering
Selskapets største aksjonær er Hemen Holding Ltd. Hemen Holding, ofte assosiert med den anerkjente skipsmagnaten John Fredriksen, bidrar til å gi Frontline en sterk finansiell ryggrad. I tillegg gir dette selskapet tilgang til viktige ressurser, samt et bredt nettverk innen maritim industri. Frontline har ellers en diversifisert aksjonærbase, bestående av både institusjonelle og private investorer spredt over ulike geografiske regioner.
I starten av 2023/slutten av 2022 godkjente aksjonærene i Frontline en flytting av tankrederiet fra Bermuda til Kypros. Per dags dato er Frontline selskapsregistret på Kypros.
Tankmarkedet Q3 2023 og forventninger
Tilbudet fra OPEC – landene gikk ned med 0,9 millioner fat per dag (mbpd) i dette kvartalet, mens ikke-OPEC-produsenter, ledet av USA, økte sitt tilbud. Dette bidro til å oppveie for nedgangen fra OPEC. Denne utviklingen støtter fortsatt grunnleggende faktorer for tankmarkedet, spesielt for VLCCer. Dette er i tillegg den kategorien som tilbyr de mest overbevisende økonomiene ved transport av råolje over store avstander. Samtidig var det verdt å legge merket til at en strengere håndheving av pristaket på russisk råolje førte til at eksporten av russisk råolje falt med i gjennomsnitt 0,5 millioner fat per dag i Q3 2023, noe som endret dynamikken i handelen. Det ble også rapportert om at handelen med russisk råolje hadde falt, noe som økte presset på de andre tankerklassene i de ikke-russiske markedet.
Globalt oljeforbruk gjennomsnittet 101,6 millioner fat per dag i Q3 2023, ifølge Energy Information Administration (EIA). Dette var altså 0,9 millioner fat per dag høyere enn forrige kvartal. Europa ledet an med en estimering økning i forbruket på 0,6 millioner fat per dag, mens veksten i kinesisk forbruk var noe dempet. Viktige faktorer som har påvirkning på tankmarkedet inkluderer styrken til verdensøkonomier og valutaer, generelle markedsforhold (svingninger i charterrater og skipsverdier), samt endringer i etterspørselen.
Det er en forventing om at VLCCer vil utmerke seg, ettersom Frontline har mer en doblet sin posisjon i VLCC for å forberede seg på strammere grunnleggende forhold. Markedet ser ut til å ha et lavt antall nye bestillinger, samt forlenget ledetid. Dette vil dermed øke den operasjonelle gearingen ettersom global etterspørsel etter olje forventes å vokse utover nivåene før pandemien. Kort- og mellomlangsiktige oljeetterspørselsforventinger synes å være positive, men politisk risiko øker spenningen i olje- og fraktmarkedene. Dette har vi tydelig sett den siste tiden, eksempelvis gjennom økte rater som konsekvens av omdirigering knyttet til stenging av Suezkanalen. I tillegg har vi sett anspente forhold knyttet oljeprisen på grunn av geopolitisk uro.
Rater
I Q3 2023 2023 viste ratene i tankmarkedet en interessant utvikling, som reflektere både etterspørsel og tilbudsdynamikk. For VLCC, en av de største og mest effektive tankertypene, var ratene 42 500 dollar per dag. Suezmax-tankere, som er noe mindre enn VLCC; hadde rater på 37 600 dollar per dag, mens LR2/Aframax – tankere hadde rater på 33 900 dollar per dag. Disse ratene indikerer lønnsomheten for de ulike skipstypene og speiler den pågående økonomiske situasjonen i global olje- og fraktindustri.
Ser man inn mot Q4 2023, er det en forventing om en økning i ratene. Estimatene viser at VLCC-ratene vil stige til 48 100 dollar per dag, Suezmax til 50 300 dollar per dag, og LR2/Aframax til 51 300 dollar per dag. Dette antyder en positiv trend i etterspørselen etter tanktransport. Imidlertid forventes det at de faktiske spot TCE (Time Charte Equivalent) ratene for hele kvartalet vil være lavere enn disse estimatene, på grunn av ballastdager som påvirker inntjeningen mot slutten av Q3. Ballastdager, altså dager hvor skipene reiser tomme, var henholdsvis 429 for VLCC, 394 for Suezmax og 128 for LR2/Aframax-tankere, noe som dermed gir et bilde på en av de mange utfordringene en møter i tankmarkedet.
Helt i starten av Q4 hadde VLCC-markedet i noen grad strammet seg til igjen, og en så rater som var oppe i rundt 65 000 dollar om dagen. Når ratene er på dette nivået i VLCC-markedet har Frontline en driftsmargin på over 100 prosent. Utover i Q4 har dette avtatt noe, og i slutten av uke 3 ligger ratene i VLCC-markedet på 47 700 dollar om dagen.
Resultater for Q3 2023
Frontline rapporterte et overskudd på 107,7 millioner dollar for kvartalet, sammenlignet med et overskudd på 230,7 millioner forrige kvartal. Det justerte overskuddet endte på 80,8 millioner dollar, i motsetning til et justert overskudd på 210 millioner dollar forrige kvartal. Justeringene i Q3 2023 inkluderer en gevinst på 17,9 millioner dollar på omsettelige verdipapirer, et tap på 1,7 millioner dollar fra tilknyttede selskapet, et urealisert tap på 0,4 millioner dollar på derivater, samt 11,1 millioner i mottatte utbytter. Nedgangen skyldes primært selskapets reduksjon i TCE (Time Charter Equivalent) inntekter. Denne var på 352,3 millioner dollar i forrige kvartal, men ble redusert til 229,1 milloner dollar dette kvartalet. Dette kom av lavere TCE-rater, delvis motvirket av svingninger i andre inntekter og utgifter.
I tillegg kunngjorde selskapet et utbytte på 0,30 dollar per aksje for Q3 2023. Dette var under guidingen som var for Q3 2023, og som følger av dette fikk aksjekursen en negativ utvikling. Derimot har aksjekursen hentet seg noe inn igjen i senere tid.
Samtidig skjedde det en sentral endring når det kommer til rapporteringsrammeverk. Frontline har tidligere brukt et rammeverk som er basert på generelt aksepterte regnskapsprinsippet i USA (U.S GAAP). Nå har de gått over til Internasjonale Finansielle Rapporteringsstandarder (IFRS). Denne overgangen fant sted i selskapets årsregnskap for året som endte 31.desember 2022.
Operasjonelle høgdepunkter i Q3 2023
I løpet av Q3 2023 kunngjorde Frontline en betydelig utvikling i sin forretningsstrategi. I et strategisk trekk for å løse fastlåsningen med Euronav NV (Euronav), gikk Frontline inn en avtale om et oppkjøp.
Dette oppkjøpet omfatter en høykvalitets ECO-flåte bestående av 24 VLCCer med en gjennomsnittsalder på 5,3 år. Total kjøpesum endte på 2,35 milliarder dollar. For å finansiere oppkjøpet gjennomførte Frontline en rekke tiltak.
Sammen med Famatown Finance Limited (Famatown»), avtalte Frontline å selge alle sine aksjer i Euronav. Dette utgjorde 26,12% av Euronavs utstedte aksjer. Frontline solgte sine 13,7 millioner aksjer i Euronav til CMB NV for et proveny på 252 millioner dollar. Alle aksjene ble solgt til CMB NV (CMB») for 18,43 dollar per aksje. Dette gjør at CMB vil eie 49,05% av Euronavs utstedte aksjer, noe som representerer 53% av stemmerettighetene i selskapet.
For å delvis finansiere oppkjøpet, inngikk Frontline en senior sikret lånefasilitet med en gruppe av sine forretningsbanker i november 2023. Dette var på et beløp opptil 1,41 milliarder dollar. I tillegg ble det inngått et aksjonærlån fra Hemen Holding Ltd på et beløp opptil 539,9 millioner dollar. Disse finansielle tiltakene viser Frontline sin evne til å sikre betydelig finansiering for å støtte sine strategiske investeringer, samt understreker selskapets sterke relasjoner med finansinstitusjoner.
Litt om bakgrunnen for Euronav striden med Saverys-familien:
Frontline, ledet av John Fredriksen, stod opprinnelig i en fusjonsavtale med Euronav, men denne ble avbrutt på grunn av sterk motstand fra Saverys-familien (største aksjonær i Euronav). Saverys-familien, som har fokusert på å vri Euronav sin virksomhet mot mer bærekraftige og grønne operasjoner, motsatte seg fusjonen fordi de mente den ikke var i beste interesse fro aksjonærene. De mente fusjonen ville føre til ineffektivitet og interessekonflikter. De argumenterte for at en sammenslått enhet ikke vill oppnå prisingsmakt eller klare å realisere de forventede synergiene.
Etter avbruddet av fusjonsavtalen fortsatte Fredriksen å kjøpe seg opp i Euronav, og Frontline prøvde nå å restrukturere avtalen til et oppkjøp.
Dette betydde at Euronav isteden ville bli et datterselskap av Frontline. Saverys-familien uttrykte sin misnøye med denne planen også, og oppfordret styret til å avvise avtalen med Frontline. Etter en langvarig strid mellom Fredriksens og Saverys-familien endte dette med at Frontline kjøpte 24 VLCCer fra Euronav, mens Fredriksen, samt en nærstående part til Fredriksen, solgte sine aksjer i Euronav til Saverys-familien. Saverys-familien eier aksjene gjennom selskapet CMB.
I del 2 går vi inn på flåten og på oljemarkedet som er hovedkatalysator.